پارس وب سرور
نوشته شده توسط : بهین مبتکران

با توجه به شرایط بحرانی کمبود آب در جهان و همچنین در کشور ما، می توان با استفاده از سیستم آبیاری زیرسطحی به راحتی در مصرف آب و هزینه های کشاورزی صرفه جویی کرد. این سیستم از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که همه آن ها در نهایت وظیفه آبرسانی را با سرعت پایین به عهده دارند.

 

آبیاری زیر سطحی یعنی چی؟

آبیاری زیر سطحی یا زیر زمینی نوعی از آبیاری قطره ای است که همان طور که از نام آن مشخص است، لوله های آبیاری در زیر خاک قرار داده می شوند. برای آبیاری یا جریان مجزا و قطره ای استفاده می شود یا از سیستم جریان پیوسته. در هر دو حالت رطوبت خاک همواره حفظ می شود که بهترین ویژگی این سیستم آبیاری است. بریا این که آب در لوله ها جریان یابد، باید از پمپ فشار استفاده شود. در نتیجه امکان آبیاری با فشارهای مختلف برای زمین های مختلف امکان پذیر است. بنابراین از سیستم آبیاری زیرسطحی می توانید برای زمین های شیب دار نیز استفاده کنید.

زمانی که آب به این روش در اختیار گیاه قرار داده می شود، تغییر شکل در ریشه گیاه ایجاد می شود. به این معنا که مانند روش آبیاری سنتی، ریشه رشد نیم دایره ای ندارد و به شکل کروی رشد پیدا می کند. در نتیجه همین مسئله باعث می شود که تا ۴۰ درصد دسترسی گیاه به آب راحت تر شود. بسته به نوع گیاه و طول ریشه آن این لوله ها در سح های مختلفی از زیر زمین قرار داده می شوند.

معمولا جنسی که برای لوله ها در نظر گرفته می شود باید به گونه ای باشد که در مقابل فرسایش خاک، مواد شیمیایی مقاوم باشد. لوله پلی اتیلن خاصیت انعطاف پذیری دارد و در مقابل عوامل گفته شده مقاوم است.

 

انواع آبیاری زیر سطحی :

  • آبیاری با لوله های قطره چکان دار : در این روش برای آبیاری در زیر خاک از قطره چکن استفاده می شود.
  • آبیاری با لوله های تراوا : بر روی لوله های آبیاری در این حالت سوراخ هایی تعبیه شده است که فاطله و قطرها متناسب با نیاز شما قابل تغییر است.

 

مزایای استفاده از سیستم آبیاری زیرسطحی :

بهترین مزیتی که در مورد این روش آبیاری وجود دارد این است که می توانید رطوبت را به صورت یکنواخت به خاک برسانید. در مقایسه با سایر روش های آبیاری سنتی، با استفاده از آبیاری زیر سطحی می توانید تا ۵۰ درصد در میزان مصرف آب صرفه جویی کنید. در این روش آبیاری همان طور که بیان شد لوه ها رد زیر خاک قرار داده می شوند به این ترتیب آب به سطح زمین نمی رسد. زمانی که آب به سطح زمین نرسد علاوه بر این که رشد علف های هرز به میزان زیادی کاهش می یابد بلکه کودی که شما به خاک داده اید از بین نمی رود چرا که توسط آب شستشو داده نمی شوند.

با استفاده از این نوع آبیاری شما دیگر نیازی به نیروی کار زیادی ندارید چرا که می توانید آبیاری را به صورت اتوماتیک انجام دهید. در حالی که در روش آبیاری سنتی بعد از این که مسیر های آب را ایجاد کردید باید هر چند وقت یک بار نیز آن ها را تمیز کنید چرا که بعد از مدتی مسیر آنها دچار گرفتگی می شود. در آبیاری سنتی هرچه که شما مسیر را یکنواخت ایجاد کنید باز هم آب به صورت یکنواخت در اختیار گیاهان قرار داده نمی شود.

آبیاری زیر سطحی برای مناطقی مناسب است که درجه حرارت آنها بسیار بالاست. چرا که در این روش به علت این که آب در تماس با نور خورشید قرار نمی گیرد در نتیجه از تبخیر بیش از حد آن نیز جلوگیری می شود و در نتیجه در میزان مصرف آب به میزان زیادی صرفه جویی می شود.

در این روش آبیاری، آسیبی به برگ گیاه وارد نمی شود چرا که با فشار روی آن پاشیده نمی شود. در این روش آبیاری می توانید از کودهای محلول در آب استفاده کنید و به راحتی کود رسانی را انجام دهید. در نتیجه با انجام این کار از فرسایش به مرور خاک نیز جلوگیری کرده اید.

 

تعمیر و نگهداری از سیستم آبیاری زیر سطحی :

با توجه به این که این لوله ها در زیر زمین کار گذاشته می شوند باید به طور منظم آن ها را چک کرد. این چیزی است که ممکن است بسیاری از افراد از آن غافل شوند چرا که مستقیما سیستم را مشاهده نمی کنند. این سیستم از فیلترها و قسمت های مختلفی تشکیل شده است که باید به طور مداوم آن ها را چک کرد تا در مسیر آن ها گرفتگی ایجاد شده نشده باشد.

 

همراهان عزیز استفاده از سیستم آبیاری زیرسطحی می تواند از میزان هزینه های شما به مقدار زیادی کم کند. شما می توانید از این نوع آبیاری در مقیاس متوسط و بزرگ استفاده نمایید. برای این که از این روش آبیاری نتیجه دلخواه خود را دریافت کنید باید برنامه ریزی درستی برای نصب و نگهداری این سیستم داشته باشید. شرکت خدماتی توسن می تواند در این زمینه راهنمای شما باشد. در صورتی که در این مورد نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می توانید با استفاده از شماره های موجود در سایت با مشاوران ما در ارتباط باشید.




:: موضوعات مرتبط: تولید محتوای ویژه مشتریان , ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 مهر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: